Az okos eszközök következő generációja az okos kontaktlencsék forradalmi megvalósításaként fog testet ölteni, ha a piac is úgy akarja.
A kontaktlencsékbe épített kijelzők már 10 éve megjelentek, de még csak most érett meg arra a szintre, hogy ez piacosítható formában a fogyasztók igényeit is ki tudja elégíteni.
Néhány éve már a meghatározó Tech óriások is aktív rész vevői a fejlesztésnek a technológia ezen szektorában. A felmerülő kérdések már nem a technológia kérdésekben rejlenek, hanem hogy lesznek-e olyan felhasználók, akik hajlandóak lesznek mikró – elektronikai áramkörrel felvértezett eszközt a szemükbe helyezni. Ha az Apple reklám stratégiáját vesszük alapúl, akkor lehet hogy képes lesz leküzdeni az emberek ilyen irányú tartózkodását az okos kontaktlencsével szemben.
A Google már próbálkozott
A Google-nak már volt egy kísérlete a technológiával 2014-ben, amikor a kutatás-fejlesztés állapotában olyan bionikus kontaktlencsét fejlesztettek ki, mely képes volt vércukorszint mérésére könnyből egy belső chip segítségével. A probléma csak az volt, hogy 2018-ban kiderült, hogy az ily módonon történő vércukor szint meghatározás nem ad optimális eredményt, így elbukott a klinikai teszteken.
A Google a kudarc miatt vagy inkább annak tudatában, hogy a technológiában jártás vállalatok bekebelezésével majd hozzájut azok innovációjához, kisebb léptekkel halad a saját fejlesztéssel, mint pl. a Mojo Vision vagy Az Innovega, akik már a prototípusokat tesztelik.
Az első ügyfeleink a látássérültek, utánuk jönnek a sportolók, akik szabadon akarják használni a kezüket, de az információhoz is hozzá akarnak férni
– nyilatkozott Innovega alapítója, Jerome Legerton a Business Insidernek.
Okos kontaktlencse felhasználási módja
Az Innovega megoldása egy lágy kontaktlencséből áll, ami egy szemüvegből érkező képet továbbít a retinára. Ez az okos szemüveg és az okos kontaktlencse közti átmenet, aminek ár/érték aránya és szakmai felhasználása ellensúlyozza a kissé megbonyolított megoldását.

Mivel a kontaktlencsék orvosi segédeszköznek minősülnek, ezért hivatalos gyógyszerészeti hatóságoknak kell engedélyezni, ami egyéves bevizsgálás és tesztelést jelent. Valójában a piacra kerülés szűk keresztmetszetetét ez határozza meg a terméknek és ezért is kevés szereplős piacról beszélünk.
A Mojo Vision megoldása a teljes értékű okos kontaktlencse megvalósítására épít, ami egy kemény lencséből áll, ami a egyenesen a sárga foltra vetíti a képet. egy fél milliméteres kijelzőre 60 ezer LED-et építettek széles sávú rádiókommunikációval, mozgásérzékelővel és filmvékonyságú akkumulátorral. A termék kis mérete miatt az egyes hardware elemeket, úgy mint videokártya, processzor, háttértár, mobilantenna egy külön egységbe integrálva hordják maguknál a felhasználók. Pl.: nyaklánc vagy más esztétikai elem.

A Mojo Vison lencséi az AR technológiákkal szemben nem igyekeznek majd kiterjeszteni a valóságot, hanem azt a lehető legpontosabban visszaadni a gyengén látok számára, hogy a környezet bizonyos elemeit körülrajzolja a szoftver, hogy ezzel segítse az azt használók hétköznapjait. Nem céljuk, hogy közösségi média elemeket és egyéb szórakoztatóipari szoftverekkel igyekezzenek feltüzelni a fogyasztók kíváncsiságát, hanem inkább a hátrányos helyzetű emberek számára szeretnék megteremteni egy átlagos ember életét látásjavító megoldásaikkal.
Steve Sinclair, a Mojo Vison elnöke szerint a mobiltelefonokat hamarosan átveszik majd az okos szemüvegek és az okos kontaktlencsék. A Mojo következő generációs eszköze idén nyáron debütál, míg az Innovega 2021 végére szerzi meg a szövetségi gyógyszerészeti hatóság engedélyét saját megoldása térhódításához.
További hasonló érdekes technológia cikkhez tekintsd meg Tech rovatunkat!